Doelen stellen en focus behouden onder extreme omstandigheden: Afghanistan 2007

De vrouwen en kinderen waren inmiddels het Afghaanse dorp uit en ieder moment kon het vuurgevecht losbarsten.

Door mijn vizier zag ik het hoofd van de Taliban-spotter keer op keer achter de muur vandaan komen. Hij hield onze teams die door het dorpje verplaatsten vanachter de muur in de gaten. Mijn taak was om die teams vanaf de hogere grond als sniper te beschermen.

Door de Smith&Bender-kijker met 10x vergroting had ik hem goed in beeld. Het was duidelijk dat hij door een portofoon praatte en met zijn armen maakte hij gebaren. Alsof hij instructies gaf. Mijn doel was duidelijk.

Ik controleerde mijn ademhaling en verlegde de focus op mijn richtkruis in het vizier. Ik voelde de warme Afghaanse wind tegen mijn wang. Het constante radioverkeer in mijn headset leek uit te doven. De ongemakken van mijn zware kogelwerende vest verdwenen. Langzaam werd het beeld van mijn doelwit, de Taliban-spotter, wazig en werd het richtkruis haarscherp. Ik nam nogmaals de schuttersprincipes door en controleerde de instellingen van mijn wapen. Afstand: 1150 meter. Wind: lichte bries vanuit zuidoostelijk richting. Mijn houding achter het wapen: goed. Ondersteuning van het wapen: in orde. Het richtbeeld uitgelijnd: check. Greep op het wapen: check. De Taliban-spotter zag ik nog steeds wazig in beeld. Mijn richtkruis was scherp.

Ik legde bewust mijn vinger op de trekker van de Barret .50 en registreerde dat het richtkruis op en neer ging op de regelmaat van mijn ademhaling. Ik concentreerde me weer op mijn ademhaling, bouwde rustig de trekkerdruk op en voelde de vorm van de trekker tegen mijn linkerwijsvinger. Adem in. Adem uit. Halverwege het uitademen, adem vasthouden. Trekkerdruk opbouwen….

 We hebben in een ander blog het belang van ons –waarom– benadrukt, voordat we een doel gaan formuleren. We gaan eerst op zoek naar onze kernwaarden voordat we ons doel bepalen. In deze blog gaan we dieper in op het belang van goed gestelde doelen en we geven wat tips om jouw doelen te behalen. 

We gaan eerst eens kijken waarom het verstandig is om doelen te stellen.

  1. Het stellen van doelen geeft richting aan onze aandacht.

Je hoeft je niet af te vragen waar je naar toe gaat en waar je jouw energie voor gebruikt. Je kunt jouw doel daadwerkelijk gebruiken om een laserfocus te creëren.

 

  1. Het bereiken van onze doelen geeft een positieve boost.

Je kent het wel: je streept een onderwerp van je to do-lijst. Geeft een goed gevoel niet? Dat klopt, je krijgt letterlijk een shot dopamine (beloningshormoon). Dus helemaal als jij een uitdagend doel voor jezelf hebt gesteld werkt dit motiverend. Breek je doel op in kleine actiepunten en iedere keer als je een actiepunt voltooid krijg je een boost motivatie!

 

  1. Een scherp doel vergroot onze inspanning.

In de kikvorsman-opleiding (de Nederlandse equivalent van de bekendere Amerikaanse Navy Seals) zit een traditionele oefening met de toepasselijke naam “Grote Spierbal”. De opdracht is 100 kilometer kajakken binnen 24 uur. Zelfs voor getrainde mariniers is dit een zware opdracht. De eerste keer dat wij de oefening deden, deden we er 30 uur over. Meerdere kajakken die lek waren, flinke stroming tegen, extreme weersomstandigheden; kortom we konden wel honderd smoesjes verzinnen waarom wij het niet hadden gehaald. Het probleem was echter dat onze instructeurs daar geen boodschap aan hadden. Overnieuw. In plaats van dat we weer probeerden om de tocht in 24 uur te voltooien, hadden we nu het doel gesteld om de oefening binnen 20 uur te voltooien. We hielden gedurende de hele tocht vol dat we binnen 20 uur terug moesten zijn. Resultaat: binnen 22 uur waren we terug. Mission accomplished!!

Een doel zorgt voor urgentie en urgentie stimuleert effectief en hard werken. Onze inspanning wordt groter als we minder tijd hebben. Daar kom het op neer.

Hier is nog een mooie link naar het bijzondere werk dat de kikvorsman (onder andere) doet: //www.youtube.com/watch?v=7R59kfJCcts

  1. Doelen vergroten ons potentieel.

Als we onszelf krachtige maar realistische doelen stellen, zijn we sneller geneigd om al onze mogelijkheden aan te wenden om het doel te realiseren. Gaat het niet links om, dan maar rechts om. Binnen het Korps Mariniers noemen we dit Can Do en Max Flex. Een Can Do mentaliteit zorgt ervoor dat jouw doel wordt behaald. Max Flex is de mentaliteit om flexibel te blijven in je methoden om het doel te bereiken. Als het even niet lukt, pas je niet je doel aan, je past de methode aan om je doel te bereiken.

Mentaal sterke mensen stellen realistische maar uitdagende doelen, maken een plan en werken totdat zij hun doel hebben bereikt. Blijkbaar hebben we die uitdaging nodig om ons potentieel te benutten. Accepteer dit gegeven, gebruik die kennis en vergroot je potentieel!

 

Wat is de beste manier om een doel realistisch te formuleren?

Je wilt natuurlijk wel doelen stellen die je ook nog kunt halen.

Het is een bekend fenomeen (inclusief bij de ondergetekende) om nagenoeg onhaalbare doelen te stellen. Niets is zo frustrerend en demotiverend als je een doel niet haalt. Het geeft je een waardeloos gevoel! Daarom is het belangrijk dat je doelen op goede manier formuleert.

Een beproefde methode is de SMART methodiek. Daar is al genoeg over geschreven en als je op de link klikt, vind je voldoende informatie hoe je dit kunt aanpakken.

Daarnaast zijn er nog allerlei verschillende doelen die je kunt stellen. Daar gaan we wel een andere keer op in.

 

Doel wazig, taak scherp.

Als je eenmaal jouw doel scherp hebt, is het belangrijk om niet constant geconcentreerd te blijven op het doel.

Als je bijvoorbeeld een artikel moet schrijven en de deadline is overmorgen al, sluimert constant die gedachte over de deadline naar binnen. Voor je het weet haal je weer allerlei beperkende overtuigingen in je hoofd waarom het jou niet lukt om het artikel te schrijven. Die sluimerende gedachten gaan komen, het gaat erom in hoeverre jij je laat afleiden door die gedachten. Als je merkt dat je wordt afgeleid omdat je teveel met het uiteindelijke doel bezig bent, herinner je dan dat dit niet bijdraagt om jouw doel te bereiken.

 

Grote doelen en jouw gedrag

Grote doelen vragen vaak om verandering van gedrag.

En dat is lastig. Dan zul je echt een krachtig doel moeten formuleren en een goed plan moeten uitwerken. Het probleem ligt meestal ook niet in het stellen van doelen. We kunnen allemaal wel mooie exotische doelen formuleren. De achilleshiel ligt in de uitvoering van onze doelen. Dus zorg voor een stok achter de deur. Deel je plan met anderen en vraag of zij jou eraan houden. Richt je omgeving dusdanig in dat je niet wordt verleid om in oude patronen te vervallen.

 

Lost motivation?

Focus dan weer even op het uiteindelijke doel zodat je weer scherp hebt waarvoor je het allemaal doet.

Weer helder? Ga dan op zoek naar de allerkleinste taak die je kunt doen. Leg de lat niet te hoog en probeer in deze staat geen wonderen te verrichten. Maar doe wel iets. Als je een blog schrijft; probeer die ene zin eruit te persen. Ook al is het bar slecht. Ben je ondernemer; pleeg dat ene acquisitie telefoontje. Probeer je af te vallen en je hebt geen zin om te trainen; ga in ieder geval naar buiten om een wandeling maken. Doe iets om een stukje dichterbij jouw doel te komen!

 

Wat heeft dit nu te maken met het werken als sniper in Afganistan?

Als een sniper teveel concentreert op het doelwit, raakt hij makkelijk afgeleid door de gevolgen zijn resultaat: het missen of raken van zijn schot. Dit zorgt voor nog meer spanning en stress met als gevolg een nog hogere hartslag en ademhaling.  Hij heeft één kans voor het perfecte schot dus alle omstandigheden moeten optimaal zijn voordat hij zijn schot plaatst. Met een te hoge oppervlakkige ademhaling en hartslag kan hij niet goed zijn schuttersprincipes toepassen en is de kans groot dat hij het schot mist.

In het “normale leven” geldt eigenlijk hetzelfde. Als jij je teveel bezig houdt met resultaat, raak je de focus kwijt op het proces en is de kans groot dat je niet jouw doel haalt. Doel wazig, taak scherp.

Hopelijk heb jij ook uitdagende doelen voor jezelf gesteld of heeft deze blog je gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan. Ga het eens proberen. Begin klein en geniet van de ervaring als het lukt. Probeer het nog eens, daag jezelf iets meer uit. Lukt het even niet? Dit is geen falen maar een mooie kans om jouw flexibiliteit te ontwikkelen. Relativeer. Wees niet te streng voor jezelf, bekijk de situatie van een afstand. Kijk of het anders kan, laat je helpen en probeer het nog eens. Dan lukt het je!

 

PS: volg je ons al op Facebook? ↓↓↓laughing

 

 

 

Claim ticket