3. Emotional performance

Onder emotioneel presteren verstaan wij voornamelijk het vermogen om jouw eigen emoties te reguleren. Hoe ga je om met angst, onzekerheid en andere emoties onder extreme situaties?

De omstandigheden
Wij opereren vaak onder water en hebben dan mede te dealen met het leven wat zich daar bevindt. Na een geslaagde verkenning op een doelschip lag ik met mijn team aan de oppervlakte de zee af te turen op zoek naar de onderzeeër. We verwachtten ieder moment het donkere silhouet van de onderzeeër te zien verschijnen om weer veilig terug aan boord te kunnen. Als je daar zo dobbert aan de oppervlakte voel je je toch op een bepaalde manier een stuk aas. Terwijl mijn gedachten waren ingesteld op het silhouet van de onderzeeër, zag ik tot mijn verbazing op ongeveer vijf meter afstand een witpunthaai van zo’n vier meter lang. De haai zwom rustig van links naar rechts voorbij. Binnen een fractie van een seconde realiseerde ik dat hij echt was en mijn hartslag klapte mijn borstkas uit. Razendsnel maakte ik de analyse of deze situatie het waard was om in het water te blijven met het risico dat één van ons aangevallen zou worden. Het was een belangrijke training, maar voor mij niet belangrijk genoeg om zo’n groot risico te lopen. Gelukkig was er een veiligheidsvaartuig in de buurt om ons uit eruit te halen en we zijn nog nooit zo snel het water uit geklommen. Achteraf bleek dat de haai al een tijdje om ons heen aan het cirkelen was. Waarschijnlijk was hij op het geluid van onze apparatuur afgekomen.

De ontwikkeling
Om in dit soort situaties om te kunnen gaan met angsten en stress, vraagt een hoge mate van stressmanagement, vertrouwen in jezelf en elkaar en focus op het uiteindelijke doel. Die training hadden we afgebroken, maar de volgende nacht gingen we gewoon weer het water in, ondanks dat bij iedereen de schrik er flink in zat. Hoe ga je dan om met die angsten? Ten eerste door gewoon toe te geven dat de angst er is en door het uit te spreken. Het is volstrekt normaal om na zo’n ervaring angst te hebben en je extra zorgen te maken als je weer het donkere water in moet. Wij bekeken het klinisch; de angst die is er, die haaien die zwemmen er, maar de training moet de volgende nacht wel weer uitgevoerd worden. We namen extra voorzorgsmaatregelen, maakten nog een paar zenuwachtige grapjes en we legden de focus weer op de aankomende training.

Emotional performance in het dagelijks leven
Onderzoek heeft uitgewezen dat emotionele stress de grootste oorzaak is van achterblijvende prestaties. Je kunt bepaalde vaardigheden uitstekend beheersen, maar als je bij iedere tegenslag je emoties niet kunt beheersen, ga je jezelf op een gegeven moment tegenkomen. Jezelf niet onder controle hebben kan in de verkeerde situaties een teken van zwakte zijn. Jouw omgeving reageert daarop. Als jij je stress mee naar huis neemt en het niet goed weet te reguleren, zal je gezin of relatie daar ook last van hebben. Jij kunt je als individu onderscheiden op werk, tijdens je studie of als mens door je emoties goed te reguleren in stressvolle situaties.

Word Unbreakable!
Met behulp van unieke trainingscenario’s en praktijkoefeningen en onder professionele begeleiding van voormalig Special Forces ga je grenzen opzoeken en verleggen.

Wil jij ervaren hoe het is om onder extreme omstandigheden je emoties onder controle te houden, meld je dan aan voor ons programma. Wij garanderen je een onvergetelijke ervaring waar jij ook in je dagelijks leven profijt van zult hebben.

Lees in ons volgende blog meer over de andere pijlers van presteren.

Schrijf je in op onze website voor de 12hour Evolution en word Unbreakable!

Claim ticket